Ako začať s digitálnym marketingom – 6 vecí, ktoré je dobré vedieť keď začínate svojpomocne

8 minút čítania
Chceli by ste rozbehnúť digitálny marketing pre vašu firmu a neviete ako začať? V tomto článku sa dozviete 6 vecí, na ktoré by ste určite nemali zabudnúť.

Ako začať s digitálnym marketingom pre svoju firmu? Ste start-up alebo malý podnikateľ a potrebujete nájsť a osloviť zákazníkov pre vaše tovary alebo služby. Kedysi dávno sa zvyklo dať veľkú tabuľu pred vchod do vašej firmy a jeden-dva inzeráty do miestneho týždenníka a čakať a dúfať že si to prečítalo dostatok správnych ľudí.

Aj keď je to stále možné, v dnešnej dobe máme samozrejme lepšie spôsoby, ktoré oslovia viac ľudí a dokážeme ovplyvniť, že to budú práve takí, ktorí o vaše tovary a služby majú aj záujem (čiže nebudeme ponúkať motorový olej mamičkám na materskej dovolenke 😅)

A najlepšie je, že to všetko zvládnete aj sami.

Na tomto článku sa budeme venovať úplným začiatkom – na čo je dobré sa zamerať – a pridáme aj zopár tipov.

Bez webovej stránky to síce ide, ale ťažko

Webová stránka

Keď chcete v dnešnej dobe úspešne podnikať online, je webová stránka skoro neodmysliteľnou súčasťou. Dá sa to samozrejme aj bez nej, napríklad čisto na Facebook-u, no nie je to úplne ono.

Ak ešte webovú stránku nemáte, je možné ju vytvoriť bez veľkých technických znalostí pomocou nástrojov, ako je WordPress alebo Wix, prípadne ak by išlo o eshop je tu napríklad Shoptet. Tieto riešenia sú relatívne lacné a na začiatok sa možno zaobídete aj s verziami, ktoré sú úplne zadarmo.

Samozrejme ak však naozaj chcete, aby vaša stránka vyčnievala z davu, potom sa vám oplatí investovať čas a peniaze do jej návrhu od odborníka, pretože sa tým zvýšia vaše šance na predaj alebo zvýšenie povedomia prostredníctvom organickej optimalizácie pre vyhľadávače (SEO).

Tip:
Pri návrhu webovej stránky je dobré myslieť na to, že dnes už všetci surfujú cez mobilné telefóny a jej dobrá použiteľnosť práve na mobiloch je kľúčová.

Ciele - zadefinujte si čo chcete dosiahnuť

Znie to ako klišé, ale pred tým, ako začnete svoju cestu digitálneho marketingu – tvoriť obsah, upravovať stránku, platiť za reklamu – je dobré si zadefinovať ciele. Je to vlastne to, čo sa ním snažíte dosiahnuť. Bez cieľov nebudete vedieť či vaša snaha a investovaný čas/peniaze, má vôbec zmysel.

Ciele je treba nastaviť SMART.

SMART ciele

Na túto tému existuje množstvo článkov, ale v jednoduchosti:

SMART je skratka pre

  • S – specific – dostatočne špecifické aby bolo možné ich porovnať dosiahnuté výsledky s cieľom. V našom prípade by išlo napríklad o “Chceme zvýšiť svoje tržby o 10 000 EUR…” alebo “Zvýšiť počet návštev stránky o 10%…”
  • M – measurable – merateľné, aby sme vedeli zistiť, či sme ciel dosiahli alebo nie. Pre príklady z predchádzajúceho bodu musíme vedieť aj vyhodnotiť svoje tržby, resp. návštevnosť stránky.
  • A – attainable – dosiahnuteľné. Každý by chcel hneď zarobiť milión EUR, ale treba byť realistickí (no stále dostatočne ambiciózni)
  • R – relevant – relevantné k vašemu biznisu. Nemá zmysel si dať za cieľ “Chceme zvýšiť sledovanosť našich TikTok videí…”, keď vaši zákazníci TikTok ani nepoužívajú.
  • T – time-based – časovo ohraničené. Každý cieľ musí mať aj svoj koniec, kedy zistíme, či sme ho splnili alebo nie. V príkladoch z prvého bodu je to napríklad “Chceme zvýšiť svoje tržby o 10 000 EUR do konca tohto roka”.

 

Možno to zatiaľ príde ako samozrejmosť, ale je to dôležité! Ak chcete napredovať, nastavenie a meranie toho, koľko príjmov alebo návštevnosti vaša práca generuje, vám pomôže určiť, či to celé funguje alebo nie.

Tu je zopár príkladov cieľov v digitálnom marketingu, ktoré sú SMART:

  • Zvýšiť obrat na našom eshope o 10 000 EUR do konca roka 2022. Merať vieme ako počet vytvorených objednávok.
  • Zvýšiť počet ľudí, ktorí sledujú náš instagramový profil o 20% počas nasledujúcich 2 mesiacov. Merať vieme ako počet nových followerov za 2 mesiace
  • Zvýšiť čítanosť vašeho obsahu/blogu o 50% za mesiac.

Tip:
Na začiatok sa nesnažte vymýšľať príliž komplikované ciele alebo príliž veľa. Niečo jednoduché ako už spomínané zvýšenie obratu na eshope je úplne v poriadku a stačí jeden až dva. Komplikovať si to môžete vždy začať aj neskôr 😀

Stanovte si popredu časové obdobie na svoju snahu

Áno, toto je čiastočne pokryté už vytvorením SMART cieľov (viď predchádzajúci bod), ale spomeniem to znova.

Dajte si na vaše úsilie nejaké dopredu určené obdobie – napríklad štvrť alebo pol roka – a držte sa ho. Po jeho uplynutí vyhodnoťte.

Kľudne si stanovte aj menšie míľniky a čiastkové ciele, aby bolo možné zistiť, či idete správnym smerom alebo nie.

Ak je napríklad vaším cieľom dosiahnuť 1 000 organických návštevníkov mesačne (za tri mesiace), potom by vaším prvým míľnikom bolo 500 organických návštevníkov do konca prvého týždňa. Ak tento míľnik nedosiahnete do konca prvého týždňa, potom možno primerane upravte svoje ciele, aby boli realistickejšie a zároveň dostatočne náročné na udržanie vašej motivácie a angažovanosti.

Spoznajte svojho zákazníka. Kde sa pohybuje online?

Na to, aby ste vedeli vybrať kanály, na ktorých zákazníkov oslovíte, je potrebné ich najskôr poznať.

  • kto sú? koľko majú rokov?
  • aké majú záľuby?
  • kde trávia svoj deň online?
  • na ktorých sociálnych sieťach sa pohybujú?
  • čo hľadajú, respektíve ako by hľadali práve to čo ponúkate?

 

Keď viete, kto je váš zákazník a kde sa nachádza online, je jednoduchšie s ním vybudovať vzťah.

Nad týmto krokom je dobré sa zamyslieť, aby ste naozaj zacielili na tých pravých.

Príklad:

Zoberme si predaj krému proti vráskam. Z bodov vyššie nám môže vyjsť napríklad

  • kto sú? koľko majú rokov?
    • Ženy, 35-45 rokov
  • aké majú záľuby?
    • Sledovanie
  • kde trávia svoj deň online?
    • Sociálne siete a Messenger
  • na ktorých sociálnych sieťach sa pohybujú?
    • Facebook, Instagram
  • čo hľadajú, respektíve ako by hľadali práve to čo ponúkate?
    • Krém pre seba, pretože chcú vyskúšať niečo iné ako používajú bežne


Keď už máme základ, je dobré porozmýšľať aj nad inými skupinami.

V našom príklade by ešte mohlo ísť o

  • kto sú? koľko majú rokov?
    • Muži, 18-35 rokov
  • aké majú záľuby?
    • Tu asi nerozhoduje
  • kde trávia svoj deň online?
    • V práci, čítanie rôznych portálov typu StartItUp, pozeranie videí na YouTube
  • na ktorých sociálnych sieťach sa pohybujú?
    • Facebook, Instagram
  • čo hľadajú, respektíve ako by hľadali práve to čo ponúkate?
    • Darček na poslednú chvíľu pre mamu (alebo manželku)


Naše nájdené skupiny potom využijeme v ďalších krokoch.

Vyberte správne kanály, ktoré využiť

Je mnoho kanálov, ktoré môžete v digitálnom svete využiť. Ideálne je vybrať na základe, toho, kde ste identifikovali, že sa vaši zákazníci často pohybujú.

Tu je niekoľko kanálov, ktoré je možné považovať za základné a viete ich ľubovoľne kombinovať:

  • content marketing – ide o vytváranie obsahu, ktorý má pre ľudí hodnotu a poučí, prípadne informuje. Či už je to blog alebo videá na YouTube, ponúknite svojim zákazníkom to, čo hľadajú a prídu sami
  • sociálne siete – každý z nás denne strávi veľa času na sociálnych sieťach a sú tam aj vaši zákazníci. Ten správny post na Facebooku alebo fotka na Instagrame vedia osloviť vašich potenciálnych zákazníkov.
  • organická návštevnosť vďaka dobrému SEO (optimalizácia pre vyhľadávače). Táto téma je celá veda, ale pre jednoduchosť je to snaha aby vaša stránka vyskočila na prvých miestach, keď ľudia hľadajú produkty a služby ako tie vaše.
  • e-mail marketing – ak máte na svojich existujúcich zákazníkov e-mailový kontakt, výborne! Aj keď sa hovorí, že e-mail vymrel, opak je pravdou. Hodnotný a dobre postavený e-mail vie pripomenúť zákazníkom, že existujete a možno aj že by si mohli opäž objednať.
  • a v neposlednom rade platená reklama, alebo takzvaná PPC (pay per click) – či už ide o vyhľadávanie cez Google, kde zákazník uvidí vašu firmu alebo produkty, alebo sponzorovaná story na Instagrame vie osloviť mnohých potenciálnych zákazníkov. Správne nastavená a zacielená vie byť veľmi efektívna, ale treba samozrejme počítať už s nejakými nákladmi.

 

Vyberte si kanály, ktoré plánujete na svoj marketing využiť a môžete sa pustiť do ich nastavovania a spúšťania.

Každý má svoje výhody aj nevýhody, niektoré sú zadarmo (platíte len svojim časom), niektoré vyžadujú aj nejakú investíciu.

Výber kanálu

Tip:
Nezačnite hneď od začiatku megalomansky robiť všetko naraz. Ideálne je vybrať si zopár kanálov a sústrediť svoje úsilie na ne. Napríklad ak budete oslovovať návštevníkov na sociálnych sieťach ako Facebook alebo Instagram, môžete ich podporiť platenou reklamou práve tu a zasiahnuť tak širšie publikum ako len ľudí, ktorí vás followujú, a podobne.

Tip:
Buďte konzistentní vo svojich správach a ideálne aj dizajne na všetkých kanáloch, ktoré ste si vybrali (sociálne médiá, webové stránky atď.), tak si vás zákazníci jednoduchšie zapamätajú.

Merajte a vyhodnocujte

Merajte a vyhodnocujte

Keď ste sa postarali o všetky ostatné kroky, je čas na meranie a hodnotenie. Toto je najdôležitejšia časť každej obchodnej stratégie, pretože vám povie, čo funguje a čo nie. Meranie je nepretržitý proces, ktorý pomáha usmerňovať vaše marketingové úsilie – a ak niečo nefunguje, môžete svoju stratégiu zodpovedajúcim spôsobom upraviť.

Tu je zopár príkladov nástrojov, ktoré vám pomôžu s meraním a v konečnom dôsledku aj vyhodnocovaním cieľov, ktoré ste si na začiatku stanovili:

  • Google Analytics je vynikajúci bezplatný nástroj na meranie návštevnosti vašich webových stránok – poskytuje informácie ako počet návštevníkov, správanie, dĺžka návštevy, samozrejme aj miera konverzií (predaje, registrácie a podobne.) a mnohé ďalšie
  • Meta Business Manager je zase skvelý nástroj na meranie angažovanosti v sociálnych médiách, konkrétne na Facebooku a Instagrame – jednoduchým spôsobom ukáže, čo na sociálnych médiách funguje a čo nie.

 

Existujú samozrejme aj ďalšie, ale pre začiatok si vystačíte práve s nimi.

Čo si z toho celého odniesť: Kľúčom k úspechu je vytrvalosť a trpezlivosť

Ak chcete začať s digitálnym marketingom a začať budovať svoj vlastný úspešný príbeh, dúfam, že vám tento článok aspoň trochu pomohol! Na tejto ceste sme sa aj my naučili veľa vecí, ale jedna z nich je, že kľúčom k úspechu je vytrvalosť a trpezlivosť.

Keď sme začínali, boli sme veľmi ambiciózni (a naivní). Mysleli sme si, že zvládneme všetko naraz: naučiť sa SEO, naučiť sa o e-mailovom marketingu a konverznom pomere, vytvoriť webové stránky pre firmy našich klientov… zoznam je dlhý. Ale ako sa ukázalo, deň má len obmedzený počet hodín! A hoci mať veľké ciele je dôležité – udržiava nás to motivovaných – ak chcete uspieť v digitálnom marketingu, musíte si určiť priority, čo je pre vaše podnikanie práve teraz najdôležitejšie.