Čo je vlastne Google Analytics
Je to základný nástroj pre každého majiteľa webovej stránky, ktorý chce porozumieť svojim zákazníkom, sledovať marketingové kampane a zlepšiť mieru konverzie.
Klik sem pre viac infoDôvod 1: Moderné technológie na pozadí - využíva "Strojové učenie" (Machine learning)
Jednou z najzaujímavejších funkcií služby Google Analytics 4 (aj keď ju priamo nie je vidno) je využívanie strojového učenia. Strojové učenie je typ umelej inteligencie, ktorý umožňuje službe Google Analytics lepšie analyzovať správanie používateľov a predpovedať budúce trendy.
Tu si asi poviete – „to je síce krásne, ale načo mi to je?“
Tieto nové dáta vám napríklad môžu pomôcť určiť priority pre vylepšenia vašej webovej stránky. To na základe toho, čo používatelia hľadajú alebo na čo klikajú, ktoré podstránky si vyberajú na ďalšie zobrazenie a ako ďaleko sa dostanú na svojej ceste, kým opustia váš web.
Dokonca je možné správnym nastavením rozdeliť návštevníkov na takých, ktorí by mohli u vás nakúpiť, prípadne takých, u ktorí nakupujú a hrozí odchod ku konkurencii. S týmito dokážete potom ďalej pracovať.
Umožní vám tiež pochopiť, ako používatelia interagujú s vašou stránkou, a to identifikovaním vzorcov v údajoch, ako napr:
- Ktoré prehliadače ľudia uprednostňujú?
- Ako dlho strávia čítaním jednotlivých stránok?
- Kde návštevníci najčastejšie klikajú?
Výhod je samozrejme mnoho, a je len na vás, ktoré z nich využijete.
Dôvod 2: Jednoduchšie a intuitívnejšie rozhranie
Rozhranie v novom Google Analytics 4 je intuitívnejšie a prehľadnejšie na používanie, takže už nemusíťe hľadať údaje a metriky na rôznych miestach. Je veľmi jednoduché na naučenie a tým pádom aj keď ste boli zvyknutí na pôvodný Universal Analytics, nebudete mať problém sa adaptovať.
Medzi niekoľko dobrých vychytávok patrí napr.:
- Reporty sú kategorizované podľa životného cyklu vašich zákazníkov a všetky dôležité údaje o každej fáze cyklu sú veľmi jednoducho dostupné
- Akvizícia (Acquisition) – odkiaľ návštevníci na vašu stránku prichádzajú
- Zapojenie (Engagement) – ako návštevníci s vašou stránkou interagujú, na ktoré podstránky sa presúvajú
- Speňaženie (Monetization) – ak používate stránku na predaj produktov alebo služieb, GA4 vám pomôže sledovať nákupy a tržby
- Udržanie (Retention) – informácie o ľuďoch, ktorí vašu stránku navštevujú pravidelne
- Pribudla nová možnosť „Explore“ (Preskúmať), v ktorej si viete vytvoriť akýkoľvek report, ktorý by vám v základnom sete mohol chýbať a dostať sa tak dátam pod kožu. Sú tu možnosti ako sledovať v ktorom kroku nákupného procesu ľudia odchádzajú, ako interagujú so stránkou pred presunom inam, a mnohé ďalšie.
- Každý report je možné prispôsobiť presne podľa seba a zobraziť tak informácie, ktoré vás zaujímajú (prípadne skryť také, ktoré nie)
Dôvod 3: Jednoduchšie reportovanie a nastavenie ecommerce
Máte eshop? Sledovanie výkonnosti a aj jeho prepojenie s Google Analytics je teraz o mnoho jednoduchšie a prehľadnejšie.
- Vylepšené reporty pre ecommerce
Okrem základných analytických údajov, ako je návštevnosť, správanie a konverzie, umožňuje služba Google Analytics 4 ľahko sledovať celý proces predaja. Môžete si pozrieť, koľko návštevníkov na vašej stránke nakúpilo a aké príjmy vám z týchto predajov plynú.
- Cesta zákazníka k vašim produktom alebo službám
Google Analytics 4 poskytuje prehľad o ceste zákazníka od začiatku až do konca – od prehliadania so zámerom (keď niekto aktívne hľadá vaše riešenie) až po nákup (keď urobí konečné rozhodnutie).
- Rozšírené možnosti sledovania objednávok
Google Analytics 4 umožňuje jednoducho sledovať stav objednávok a presne zistiť, kde návštevníci na každom kroku na tejto ceste končia. Získate tak podrobnejšie informácie, aby ste mohli optimalizovať svoje webové stránky na základe toho, čo najlepšie funguje pre jednotlivé segmenty návštevníkov.
- Jednoduchšie prepojenie s eshopom a nastavenie
Aj keď je toto skôr niečo čo ocení človek, ktorý vám spravuje technickú stranu eshopu :). Každopádne už nie je nutné robiť komplikované prepojenia a systém si dokáže väčšinu dát potiahnuť sám. Minimálne vám to ušetrí čas potrebný na nastavenie.
Dôvod 4: Sledujte svoje náklady a výkonnosť online reklamy priamo v Google Analytics 4
Ak používate online reklamu (napr. cez Google Ads) na propagáciu vašeho webu, isto viete že na porovnanie nákladov vynaložených na reklamu a reálnej návštevnosti bolo potrebné prepínať medzi rôznymi nástrojmi. Aj tak nakoniec nebolo úplne jasné, či prostriedky vynaložené na reklamu boli ideálne investované.
Tento problém do veľkej miery rieši nová sekcia „Reklama“ (Advertisment), kde je možné vidieť práve vyčíslenie nákladov na reklamu a porovnanie s počtom konverzií (aj z neplatených kanálov).
Okrem toho je tu možné zistiť aj
- koľko návštev na stránke, prípadne videní vašej reklamy bolo potrebných na nákup,
- ktorý kanál vám prináša najvyššie zisky za vynaložené peniaze,
- po koľkých dňoch zvyknú ľudia aj reálne nakúpiť,
- a mnohé ďalšie
Dôvod 5 - ten najdôležitejší: Starý Google Analytics (Universal analytics) končí
Áno, je to tak.
Po veľmi dlhej dobe, keď bola Universal analytics jedinou a v tej dobe najlepšou možnosťou aj Google uznal že je čas prejsť na novú generáciu tohto nástroja.
Google sa rozhodol ukončiť životnosť pôvodnej Universal Analytics a to 1. júla 2023.
Tu je veľmi dôležité nečakať na poslednú chvíľu, aby ste nezostali bez jedného z najdôležitejších nástrojov na analýzu vašich zákazníkov v online priestore.
Bonusový dôvod: Historické dáta z Universal Analytics sa do GA4 neprenesú
Treba mať na pamäti, že po prechode na Google Analytics 4 si bude systém tvoriť históriu dát nanovo. Čiže ak potrebujete vyhodnocovať napríklad minulo-mesačné trendy, bude GA4 musieť zbierať dáta aspoň mesiac.
Záver: Prechod na Google Analytics 4 je už nevyhnutnosťou a je ideálne to spraviť čo najskôr
Ak vás na prechod na Google Analytics 4 nepresvedčilo množstvo vychytávok, ktoré ponúka táto nová verzia – strojové učenie, lepší ecommerce, jednoduchšie na použitie a mnohé ďalšie – je dobré (a nutné) počítať s tým, že pôvodný Universal Analytics čoskoro skončí. Zostať tak bez analytického nástroja, resp. prechod na poslednú chvíľu, môže nakoniec stáť veľa peňazí a nervov.
Ak si nie ste istí, ako prejsť na GA4, prípadne ako všetko nastaviť, radi vám pomôžeme